Corona protocol

Vanwege de huidige uitbraak van het Corona virus heb ik een protocol opgesteld voor mijzelf en de klant.

Het dringende verzoek is eerlijk antwoord te geven op de gestelde vragen en medewerking te verlenen aan de opgestelde maatregelen. Gezien het werken met over het algemeen kleine baby’s ben ik extra voorzichtig. Het gaat tenslotte om de gezondheid van onze beide gezinnen en ook volgende, mogelijk kwetsbare gezinnen, die ik later bezoek. Dit zijn mijn minimale maatregelen, extra maatregelen of afspraken kunnen altijd besproken worden.

Het protocol is een werkdocument, het wordt aangepast indien RIVM maatregelen daar om vragen of indien ik zelf vindt dat extra maatregelen verstandig zijn. Kijk dus voor het consult nog even of er iets gewijzigd is.

Algemene gezondheid

Tijdens het maken van de afspraak en op de dag zelf stel ik de volgende vragen, conform de richtlijnen van het RIVM:

  1. Heb je de afgelopen 24 uur of op dit moment één of meerdere van de volgende (milde) klachten: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts (vanaf 38 graden Celsius)? 
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en is dit in de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  4. Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en heb je korter dan 14 dagen geleden contact gehad met deze huisgenoot/gezinslid terwijl hij/zij nog klachten had?
  5. Ben je in quarantaine omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?
Indien het antwoord op 1 van deze vragen voor de klant of voor mij 'ja' is, dan moet het consult uitgesteld worden. Natuurlijk breng ik geen kosten in rekening voor annuleren op korte termijn om deze reden. 

Maatregelen bij mij thuis

Alle materialen die worden gebruikt voor consulten bevinden zich in een afgesloten kast die alleen voor deze materialen wordt gebruikt.

Materialen worden alleen met schone gewassen handen aangeraakt en alleen indien strikt noodzakelijk.

Er zit minimaal 3 dagen tussen consulten om besmetting via materialen te voorkomen. Dit omdat de materialen niet heet gewassen kunnen worden of helemaal niet gewassen kunnen worden.

Bij reparatie werkzaamheden aan jouw doek of drager gaat deze eerst 3 dagen in een aparte tas staan, dit om besmetting te voorkomen. Ik was je doek of drager dus niet. Mijn advies aan de klant is hetzelfde te doen na reparatie van de doek of drager en deze 3 dagen niet te gebruiken of aan te raken.

Maatregelen tijdens consult

Bij binnenkomst geef ik geen hand.

Ik raak alleen aan wat strikt noodzakelijk is in de woning van de klant. Graag deuren open zetten zodat ik die niet hoef aan te raken.

Alle deelnemers en ikzelf wassen de handen of ontsmetten deze voorafgaand aan het consult. Ikzelf ontsmet mijn handen ook voor binnenkomst en heb tijdens het consult steeds ontsmettingsmiddelvoordehanden beschikbaar om te gebruiken indien nodig. Ik gebruik niet de kraan en zeep van de klant, tenzij dit echt niet anders kan.

De materialen die ik en de klant gebruiken worden strikt gescheiden gehouden. Ik gebruik andere materialen dan de klant.

Ik verwacht dat er een ruime tafel of ander oppervlak beschikbaar is voor de spullen, deze dient vooraf schoongemaakt te zijn door de klant.

Indien mogelijk wordt bijvoorbeeld een tafel gebruikt als fysieke barrière om de kans op ongemerkt verminderen van afstand zo klein mogelijk te houden.

Ik neem mijn eigen drinken mee.

Indien toch fysiek contact nodig is worden steeds eerst de handen ontsmet en raak ik zo veel mogelijk alleen doek of draagzak aan, dit wordt tot een absoluut minimum beperkt.

Medische mondkapjes heb ik niet ter beschikking. Op verzoek kan ik een niet medisch mondkapje gebruiken.